Ads (728x90)

Resume - Contoh Surat Permohonan dan Resume Terkini 

TIPS MENULIS SURAT PERMOHONAN

Terdapat beberapa perkara yang anda perlu ambil kira apabila menulis surat resume iaitu:
  • Jangan sesekali menghantar resume tanpa surat permohonan
  • Jangan bincang gaji yang dinyatakan dalam iklan surat permohonan
  • Jangan ulangi maklumat yang sedia ada dalam resume melaikan secara ringkas.
  • Jangan berikan gambaran umum tentang kualiti diri kamu dan pekerjaan yang lepas.
  • Jangan menyatakan tugas menggunakan kepupayaan kamu, sebaliknya apa yang kamu boleh lakukan dengan tugas itu (jadi seorang yang proaktif bukanya pasif)
  • Jangan memberikan maklumat palsu.
  • Jangan hantar surat atau resume salinan.



    Resume - Contoh Surat Permohonan dan Resume Terkini


    1. CONTOH SURAT PERMOHONAN

    Nama Anda
    Alamat surat menyurat
    ......................................................................................................
    Pengurus Besar
    Jabatan Sumber Manusia
    Kumpulan Kembara Sdn Bhd
    Lot 9, Jalan Gembira 8, Seksyen 9,
    40000 Shah Alam 
    Selangor Darul Ehsan                                                                       18 Mac 20..

    Tuan/Puan

    PERMOHONAN BAGI JAWATAN KOSONG
    Saya seperti nama diatas ingin memohon jawatan yang berkaitan dengan komunikasi Massa yang ada di syarikat tuan.

    Saya yakin dengan kelayakan saya ini dapat memenuhi syarat-syarat dan kehendak jawatan yang ada. Sememangnya menjadi hasrat saya untuk bekerja dengan syarikat seperti syarikat tuan yang mempunyai reputasi cemerlang dalam bidang komunikasi di Malaysia.

    Disini saya sertakan bersama resume. saya amat berbesar hati untuk menerima panggilan temuduga pada bila-bila masa sahaja. Sila hubungi saya di talian .......................... atau.......................... untuk tindakan lanjut.

    Diharapkan pihak tuan dapat mempertimbangkan permohonan saya. Segala kerjasama daripada tuan amatlah dihargai dan didahului dengan ucapan ribuan terima kasih.

    Sekian Terima Kasih

    Yang Benar,


    ............................................
    Nama Anda
    Email: namaanda@yahoo.com

    _________________________________________________________________

    2. CONTOH SURAT PERMOHONAN BAGI GRADUAN

    Nama Anda
    Alamat surat menyurat
    No hp
    email:
    tarikh:

    Tuan/Puan,

    Saya ada terbaca iklan jawatan kosong mengenai jawatan kosong mengenai jawatan penganalisis kewangan dipusat kerjaya dan kaunseling di UITM. Pengalaman semasa belajar dan latihan amali melayakan saya untuk memohon jawatan ini.

    Menurut iklan tersebut, pihak tuan sedang mencari individu yang boleh menjadi ketua yang mampu menyediakan analisa kuantitatif dan bekerja dalam pasukan.

    Semasa cuti semester, saya menjalani latihan amali di syarikat................................ Sudah menjadi tanggungjawab saya disitu untuk mengenalpasti kesalahan didalam pengiraan dan penjadualan. Dengan menggunakan kemahiran yang didapati melalui kursus yang mana berkaitan dengan ijazah pengurusan perniagaan, saya mampu membantu dalam menyelesaikan beberapa permasalahan yang dihadapi oleh kumpulan saya. Kemahiran semasa menyertai Persatuan Pelajar di Universiti sedikit sebanyak membantu saya bekerja dalam pasukan disamping membantu antara satu sama lain jika diperlukan.

    Jika diberi peluang, saya yakin bahawa saya dapat membantu syarikat tuan sebagai penganalisa kewangan dan seterusnya dapat berkongsi bersama ilmu yang saya dapat semasa didalam kelas mahupun sewaktu dilatihan amali. Saya juga berkeyakinan tinggi bahawa kemahiran yang ada pada saya amat bersesuaian dengan jawatan ini.

    Terima kasih di atas pertimbangan pihak tuan dan jasa baik tuan amatlah dihargai.

    Sekian, Terima kasih

    Yang Benar

    ..................................
    Nama anda.

    _________________________________________________________________


    3. CONTOH RESUME


    NAMA ANDA
    ALAMAT SURAT MENYURAT
    TEL RUMAH DAN HP:
    NO KP:

    FOKUS KERJAYA
    Kerjaya dalam bidang Kewartanan Penyiaran

    KEKUATAN
    Mempunyai inisiatif, ingin tahu, kreatif dan analitikal.
    Bersemangat, menawan dan menyakinkan.
    Mahir berkomunikasi
    Fasih Berbahasa Melayu dan Bahasa Inggeris
    Profesional

    PENDIDIKAN
    UITM
    BA (...............) DISEMBER 20...
    CGPA:

    KERJA KURSUS
    Kewartanan/Sains Politik/Penulisan Kreatif

    PENGALAMAN 
    Nyatakan pengalaman ada bekerja sebelum menghadiri temuduga

    RUJUKAN
    (Kepilkan segala sijil anda dan yang berkenaan)

    _________________________________________________________________

    4. CONTOH RESUME 2


    Nama anda
    Alamat
    Tel Rumah & Hp
    No Kp

    OBJEKTIF
    Mencari jawatan sepenuh masa dengan firma kejuruteraan yang bertaraf sederhana kepada yang besar untuk membantu dalam penyelarasan projek dan akhirnya untuk mengurus projek pembangunan dengan memfokuskan kepada kejuruteraan alam sekitar.

    PENDIDIKAN
    Memperoleh ......................................................................................

    KERJA KURSUS YANG BERKAITAN
    Mekanik Tanah.....................................................................................

    KEJAYAAN
    Ahli Pertubuhan Pelajar asing
    Pelajar Terbaik Anugerah............................

    KEKUATAN 
    Kreatif, bekerjasama, kuat bekerja, mahir berkomunikasi dsb............

    LOKASI
    Malaysia/Sanggup untuk bertugas diluar negara tugasan sementara.

    TARIKH BERMULA
    Dengan Serta Merta

    GAJI
    RM...........................(Boleh di runding)

    RUJUKAN
    Kepilkan yang berkenaan


    P/s : Walau apa pun yang anda isikan nanti, pastikan ia padat dan ringkas.

    Post a Comment